Vrijdagavond werd de nieuwe verreiker Series III voorgesteld bij onze subdealer in Noordschote. Er was veel belangstelling voor de nieuwste verreiker.
Een cabine zonder ergernissen
JCB investeerde 8 miljoen Britse pond in een nieuwe verreiker, 6 miljoen werd besteed aan een nieuwe cabine. Een impressie van de JCB Loadall 3.
JCB investeerde 6 miljoen pond in het ontwikkelen van een nieuwe verreikercabine. Hiervoor heeft de fabrikant goed geluisterd naar praktijkervaringen. De nieuwe cabine is stiller, ruimer, lichter en ontdaan van praktische, dagelijkse ergernissen. De cabine draagt de naam: Command-Plus. JCB zet hiermee grote stappen. Dat mocht ook wel. De basis van de huidige cabine was namelijk al 12 jaar op de markt.
Liggen in de cabine
Wat van buiten gelijk opvalt, is dat de cabine fors groter is. Het volume is met 12% gegroeid. Dat komt vooral doordat deze langer is, en het interieur kleiner. Wie de rugleuning van de luchtgeveerde stoel achterover gooit, kan bijna – voeten op het dashboard – liggend wachten tot een lege trailer arriveert. Plus, het zicht rondom is verbeterd. Zo kijk je veel beter naar de onderkant van de bak. Dat is vooral te danken aan het kleinere ‘dashboard’; JCB haalde hier alle drukknoppen weg.
Rondom de stuurkolom zijn alleen nog ventilatieopeningen te vinden, die een grotere koel- en verwarmingscapaciteit hebben en een automatische klimaatregeling. De voorruit loopt nu door tot boven je hoofd, en daarmee volgt je blik de bak tot-ie compleet bovenaan staat. Concurrenten leveren dit overigens al even. Uiteraard hangt er wel een metalen spijlenconstructie boven het dak, voor de veiligheid. Detail: de cabine is standaard voorzien van maar liefst 4 ruitenwissers: 1 voor, 1 achter en 2 kleine wissertjes boven het hoofd.
Nog maar half zo luid
Het geluidsniveau is ook noemenswaardig. JCB meet zelf 69 dBA, en claimt daarmee de stilste verreikercabine te hebben. Ten opzichte van z’n voorganger is het hok daarmee 50% stiller. Een sprong vooruit. Daarvoor moet de grote zijdeur wel dicht zijn natuurlijk. Voor wie hem praktisch altijd open heeft; ook met de deur open hoorden wij tijdens de proefrit geen storende motor- en transmissiegeluiden.
Handgreep beweegt
Waaraan kun je je nu nog ergeren in de cabine? Lastig … JCB heeft zijn oor goed te luister gelegd in de praktijk. Neem het opstaande randje langs de cabinevloer, die voorheen irriteerde bij het uitvegen. Nu is het vlak. En je moest altijd je arm op een onnatuurlijke manier langs de handgreep wurmen om de deur dicht te trekken. Oplossing: een beweegbare handgreep. Hij klapt weg. Oogt een beetje vreemd, maar er is goed over nagedacht. De instap is hierdoor ook een stuk breder.